فرآیند صدور گواهینامه سیستم های مدیریتی ایزو (ISO) را توضیح دهید؟

جهت تشریح مراحل صدور گواهینامه لطفا اینجا کلیک کنید.


مراحل فرآیند مشاوره چیست؟

مشاوره شامل فاز شناخت، آموزش، طراحی، اجرا و پیاده سازی و ممیزی داخلی می باشد. مدت زمان انجام مشاوره باتوجه به دامنه فعالیت، تعداد نفرات سازمان، کیفیت سیستم درخواستی و تعداد استاندادهای درخواستی کارفرما، توسط مشاور تعیین می گردد.


آیا شرکت های گواهی دهنده می توانند در زمینه مشاوره و پیاده سازی سیستم های مدیریتی فعالیت نماید؟

شرکت های گواهی دهنده فقط در زمینه آموزش و ممیزی سیستم های مدیریتی و همچنین صدور گواهینامه می توانند فعالیت نمایند. لذا از لحاظ قانونی اجازه انجام مشاوره را ندارند و تخلف محسوب می گردد. درصورتی که کارفرما نیاز به فرآیند مشاوره و پیاده سازی داشته باشد میتوان شرکت های مشاوره را جهت انجام امور به کارفرما معرفی نمود یا از طریق سایت مرکز ملی تایید صلاحیت یا انجمن مشاوران مدیریت ایران با مشاوران مورد تایید ارتباط برقرار نمایند.


تاییدهای شرکت شما از کدام مراجع (AB) می باشد؟

این شرکت دارای تائیدیه از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران (DAKKS ،(NACI آلمان، JAS-ANZ استرالیا و IAS آمریکا می باشد.


از کجا بدانیم گواهینامه یک شرکت بین المللی معتبر است؟

گواهینامه شرکتهایی دارای اعتبار بین المللی هست که قابل ردیابی از طریق سایت سازمان اعتبار دهی جهانی (IAF ) باشند که از طریق سایت WWW.IAF.nu قابل ردیابی می باشد.

ابتدا وارد سایت WWW.IAF.nu سپس درقسمت Members & Signatures وارد AB مربوطه شده وارد سایت CB می شویم و درصورت وجود گواهینامه که درلیست CB مدنظر هست معتبر می باشد و درغیر اینصورت ارزشی ندارد.


IAF چیست؟

سازمان اعتباردهی جهانی می باشد که تایید کننده تمامی مراجع صادر کننده گواهینامه(AB) و شرکت های صادر کننده گواهینامه (CB) می باشد به آدرس سایت WWW.IAF.nu  می باشد.


AB چیست؟

AB مخفف  ACCREDITATION BODY می باشد و درواقع به مرجع صادر کننده گواهینامه گفته می شود. در کشورهای مختلف مثلا آلمان DAKKS، استرالیا JAS-ANZ، انگلستان  UKAS و درایران NACI از جمله AB ها هستند. AB هایی معتبر هستند که در داخل سایت IAF قابل ردیابی باشند.


نحوه بررسی بین المللی بودن یک مرجع صدور گواهینامه (AB ) و نمایندگی آن شرکت در ایران چگونه است ؟

ابتدا سایت سازمان اعتبار دهی جهانی www.iaf.nu شده در قسمت Members & signatures، به کشور مربوطه وارد شده سپس وارد مرجع صدور گواهینامه (AB) شده و شرکت و نمایندگی آن شرکت در ایران را مورد بررسی قرار می دهیم.


CB چیست؟

CB مخفف CERTIFICATION BODY می باشد و به شرکت های صادر کننده گواهینامه نهاد صدور گواهینامه که دارای تایید از AB های مختلف می باشند گفته می شوند.


ثبت گواهینامه های صادر شده در کدام سایت می باشد؟

در اکثر مواقع گواهینامه در خود سایت CB ثبت می گردد مانند گواهینامه با اعتبار NACI یا IAS، اما در برخی AB ها مانند JAS-ANZ ملزم می کنند که گواهینامه در خود سایت AB ثبت گردد.


آیا گواهینامه بدون انجام ممیزی و مشاوره می توانید صادر نمائید؟

فرآیند مشاوره از طریق مشاوره خارج سازمانی برای سازمان ها الزامی نمی باشد زیرا بعضی از سازمان ها دارای واحد کنترل یا تضمین کیفیت هستند که توانایی طراحی و اجرای پیاده سازی سیستم ها را دارند اما جهت صدور گواهینامه انجام ممیزی ضروری می باشند.


تفاوت اعتبار مراجع مختلف صدور گواهینامه (AB) با یکدیگر چیست؟

تمامی مراجعی که مورد تائید سازمان اعتبار دهی جهانی (IAF) هستند دارای اعتبار یکسان از نظر جهانی می باشند و تفاوت آنها در برند و سابقه آنها می باشد ولی در نظر اعتبار گواهینامه همگی یکسان هستند.


چه نوع استانداردهایی برای سازمان ها وجود دارد؟

جهت آشنایی با استانداردهای مختلف به صفحه اول سایت مراجعه فرمایید.


تفاوت میان گواهینامه های اکردیت (Accredit) و نان اکردیت (Non-Accredit)؟

گواهینامه استانداردهای مدیریتی  مانند ISO 9001 ,ISO 14001 ,ISO 27001 ,ISO 22000 ,ISO 45001 که مورد تائید سازمان استاندارد جهانی (IAF) می باشند اکردیت (Acredit) بوده که با اعتبار AB صادر می گردند. داخل این گواهینامه ها لوگوی AB و IAF زده می شود. برخی از استانداردها نیز مانند ISO 10004 ,HSE-MS ,ISO/TS 29001 ,ISO 10006 ,ISO 21500 ,ISO 10002 و غیره استانداردهای راهنما (Guide) هستند که با اعتبار خود شرکت گواهی دهنده صادر می گردند و لوگوی AB و IAF در گواهینامه ها درج نمی گردد و نان اکردیت است.


منظور از Transfer چیست؟

هنگامی که گواهینامه صادر شده یک سازمان در ممیزی های مراقبتی از یک شرکت گواهی دهنده (CB) به شرکت گواهی (CB) دهنده دیگری انتقال یابد ترانسفر گفته می شود.


منظور از Transition چیست؟

هنگامی که در زمان انجام ممیزی های مراقبتی ورژن (version) استاندارد تغییر یابد ترنسیشن (Transition) گفته می شود. مانند تغییر ورژن یا نسخه ایزو 9001 از 2008 به 2015 که در صورت تغییر، ممیزی براساس نسخه جدید گواهینامه تغییر می باشد.


لوگوی استانداردها مثلا ISO 9001 را در که گواهینامه آن را دریافت کردیم در کجاها میتوانیم استفاده نماییم؟

لوگوی استانداردها را در سربرگ شرکت ها یا بروشورهای تبلیغاتی میتوان استفاده نمود، استانداردهای مدیریتی چون استاندارد محصول نیستند از لحاظ قانونی سازمان ها اجازه استفاده از لوگوها روی محصول یا کارتن محصول را ندارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک یا در قسمت “آنچه باید بدانید” و انتخاب شرایط استفاده از لوگو برای مشتریان مراجعه فرمایید.

واحد امورقراردادهای شرکت ژیک سیستم در خدمت شما جهت جوابگویی به سوالات و ابهامات می باشد

تلفن تماس:88965114 یا ارتباط ایمیلی اینجا کلیک نمایید.